Už jste někdy slyšeli o tom, že říkat na všechno ANO se zrovna nevyplácí? Člověk na základě jednoho jediného slova může dojít až na své hluboké dno. V podnikání si tímto jediným slovíčkem zakládáme například na vyhoření, což není zrovna pozitivní. Proto by každý jeden člověk měl vědět, jak odmítnout i velmi lukrativní a sympatické zakázky, které nám přijdou do cesty. Samozřejmě v případě, že s nimi vůbec nerezonuje.
Zapomeňte na pocit viny
Důvodem, proč se bojíme odmítat ostatní je pocit viny, který se záhy po odmítnutí dostane na povrch. Na tento pocit bychom měli zapomínat. Podle odborníků si ho neseme z dětství. Rodiče nám vštěpovali, že sliby se musí plnit a pokud se stal opak, způsobíme si tím daleko větší problém.
Tím, že odmítneme někoho jiného v druhých nevyvoláváme pocit, že jsme egoisti. Proto bychom neměli podléhat pocitu viny, a to ani v případě, že by na scénu přišlo naléhání.
Proč jste řekli ne?
Za každým slovem jsou jisté emoce. Pokud jste řekli NE, mělo to svůj důvod. Obvykle to bývá proto, že dané téma nebo daná věc s vámi prostě nerezonovala. Pokud vás však přesto všechno přepadne pocit viny, vzpomeňte si na to, proč jste dané slovo vypustili z úst.
S největší pravděpodobností byl důvod prostý – zkrátka a dobře jste se měli a chtěli zaměřit na jiné priority vašeho života, které vás dostanou zcela jinam (tam, kam chcete).
Nabídněte náhradní řešení
Abyste anulovali pocit viny, je vhodné přijít za druhou stranou s náhradním řešením. V případě, že nemůžete člověka uspokojit, respektive přijmout jeho nabídku, učiňte následující – přineste mu za vás vhodnou alternativu. Nemůžete přijmout nabídku textů? Nevadí, doporučte jiného copywritera, která jistě zastane práci za vás.
Případně se snažte zjistit, jestli člověku nedokážete nějakým způsobem poradit (v rámci svých možností samozřejmě).